Bizimle İletişime Geç!

Atlantis Dünyası ile Tanışın

Atlantis Medya

Yunus Emre Mh. Aziz Mahmut Hüdai Cd. No:199Meram/ KONYA

-

Bostan Sk. No:6Kuzguncuk/ İSTANBUL

Blog

Renkli Dünyanın Renksiz Tasarımları

RenkliDünyanınRenksizTasarımları

Songül ŞAHİN
Art Direktör/
Atlantis Medya
27.11.2018

Renkler hayatımızdaki her duyguya tercüman olan elçiler. Sevince, üzüntüye, özgürlüğe, kavuşmaya, özleme, kısaca tüm duygularımız için bir renk bize tercüman oluyor. Hislerimizi yansıtan bu renkler aslında iletişim tasarımlarında bir o kadar yalnız. Yeni jenerasyom grafik tasarımcıların çok az kullandığı bir dil olan renkler aslında üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri.

Tasarımcılar genelde renkleri kendi arzuları doğrultusunda kullanır. Oysa bir tasarım için amacına göre kullanılan renk, metin kadar önemlidir. İster bir marka logosu, isterse afiş olsun tasarlanacak tüm materyaller marka adına iletişim kuran birer elçidir.

Nasıl ki futbol maçı izlemeye giden birisinin giydiği bir kıyafet ile cenaze törenine giyilen kıyafet aynı renkleri içermiyor ise her sektör ve her materyalinde kendine özgü renkleri ve hatta o renklerin kendine özgü tonları vardır ki; sarı-kırmızı bir seçimle kadıköye gidilmeyeceğini herkes bilir.

Eski jenerasyon grafik tasarım sanatçıları bu konuda çok hassas olurken, yeni jenerasyon ultra yaratıcılığın verdiği rahatlıkla sadece kendi egolarını tatmin eden renklerle, bir markanın geleceği ile kolayca oynayabiliyor. Dijital mecranın gelişmesi ile gösterim sayılarındaki artış tasarımın kodlarını ortaya koymak yerine, metnin fayda odağına dikkat çeksede bir çok kişiden "şu reklamı gördün mü?" sorusuna en az 2-3 kere gördüğü halde "hayır. Dikkatimi çekmedi" cevabını alıyoruz. Bu da renklerin hedef kitle üzerindeki etkisini çok net biçimde açıklıyor aslında. Peki göründükleri halde hatırlanmayan tasarımların sorunu ne?

Evet her sektörün ve mecranın kendine özgü renkleri olduğu gibi her ses grubununda kendine özgü renkleri vardır. “C” ses grubu turuncu tonu ne kadar seviyorsa, “A” ses grubu bir o kadar ilgilenmiyor olabilir. Peki markanın hedef kitlesi “A” grubu insan ise grafik tasarımcı yahut marka yöneticisi turuncuyu sevdiği için o iletişim çalışması turuncu olmak zorunda mıdır? Yanlış hedef kitleye seslenen tasarımlar algıları markanın lehine değil, aleyhine çekiyor. İnsanların sadece renginden dolayı metnini okumadığı birçok reklamın olduğunu biliyor musunuz?

Bu nedenle ister geleneksel mecralar, isterse dijital mecralar olsun renk karmaşası yaşıyor. Premium reklamları 2.sınıf market edasıyla gösteren tasarımlardan geçilmiyor. 1 milyon liralık daireyi indirime girmiş Ayçiçek yağı edasıyla duyurmaya çalışan bilboardlar olduğu gibi, 30 liralık ayakkabıyı tek taş pırlanta edasıyla tanıtan posterler de var...

Bu kadar açıklamadan sonra size şu ton şuna yakışır, bu ton şu sektör için vazgeçilmezdir demeyeceğim. Çünkü tonlar da insanlar gibi, insanların ürettiği gündemler gibi değişkendir. Sarı bazen fırsat çağrışımı yapar, bazense mantığın rengi oluverir. Herkes kırmızının iştah açtığını söyler, ama restoran duvarlarında kırmızı görmeyeli neredeyse çeyrek yüzyıl geçti. Buna karşılık global fastfood markaları terör çağrışımı yaptığı gerekçesiyle yavaş yavaş kırmızıdan vazgeçiyor. Anlayacağınız insanlar gündemi, gündem renkleri değiştiriyor. Bu nedenle üst üste 5 sene okutulacak bir "renklerin dili" kitabı yok. Onun yerine psikolojik ve sosyolojik çalışmaların ortaya koyduğu yıllık yayınlanan bölgesel renk kodları ve bazı tasarım sitelerinin hediyesi olan güncel algılara göre renk kodları mevcut.

Siz siz olun renklerin dilinden anlayan grafik tasarımcılar ile çalışın. Bir parçası olduğunuz tasarımlar; renkli dünyanın renksiz tasarımlarından biri olmasın. Tasarımlarınıza renk gelsin. Üzerlerinde yazan metinlerle, ifade ettiği içerikle aynı dili konuşsun.


Yorumlar

Bu içeriğer ait yorum bulunmamaktadır .